STRAVA

Zdravá a vyvážená strava by mala byť základom v živote každého z nás. Správna výživa prispieva k prevencii mŕtvice i iných ochorení a v neposlednom rade aj ku skvalitneniu nášho života. Zďaleka to pritom neznamená živiť sa len ovocím a zeleninou, ale naopak dopriavať telu aj potrebnú dávku bielkovín, tukov, sacharidov a vlákniny.

Strava po mŕtvici by mala byť predovšetkým vyvážená. Bezprostredne po príhode je pre dobrú a rýchlu regeneráciu organizmu nutný dostatočný príjem bielkovín a vitamínov s antioxidačným účinkom – napríklad C, E a tiež vitamíny B komplexu. Jedným z dôsledkov ochorenia môže byť ochablosť prehĺtacích svalov a strata ich koordinácie, takže prehĺtanie sa pre človeka stane náročné hrozia mu aj vdýchnutia súst. Tomu sa dá predísť podávaním kašovitej alebo mixovanej stravy, ktorá by ale mala obsahovať všetky dôležité látky.
V zdravom jedálničku by nemali chýbať potraviny bohaté na zdravé tuky (hlavne orechy, semienka, morské ryby), ktoré mimo iné udržujú správnu hladinu cholesterolu v krvi. Ďalej by nemali vynechávať vlákninu, ktorá je dôležitá pre správne trávenie. Dostatok jej nájdeme napríklad v ovsených vločkách, zelenine alebo celozrnnom pečive. Sacharidy, dôležité pre dostatok energie, telo získava napríklad z ovocia, medu ale aj zo zemiakov alebo ryže. Bielkoviny sú hlavné stavebné jednotky orgánov a svalstva, a preto ich potrebujeme príjmať dostatok, aj keď sa nechystáme súťažiť v kulturistike. Nájdeme ich nielen v mäse a mliečnych výrobkoch, nemenej prospešné rastlinné bielkoviny sa ukrývajú aj v strukovinách alebo v sóji.
Človek po mŕtvici by sa nemal zdráhať siahnuť po potravinách, ktoré pôsobia priaznivo na cievy. Tu nájdeme napríklad pohanku, ktorá vďaka vysokému obsahu rutinu dokáže udržovať cievy pružné a pomáha brániť tvorbe krvných zrazenín. Mnoho ďalších surovín zase pôsobí blahodárne na krv – napríklad cesnak alebo škorica znižujú krvnú zrážanlivosť. Ponúka sa aj mnoho daľších potravinových doplnkov. Medzi nimi nájdeme predovšetkým kyselinu listovú, ktorá môže veľmi výrazne znižovať riziko mozgových príhod a je k dostaniu vo forme tabliet. Je tiež obsiahnutá v listovej zelenine, pečienke alebo kvasniciach, kde ju ale behom varenia väčšinu zničíme.

ZAMESTNANIE

Napriek rôznym postihnutiam, ktorým ľudia po mŕtvici musia často čeliť, sa veľká časť z nich dokáže vrátiť späť do svojho zamestnania. Pomôcť im s tým môže ergoterapeut, ktorý má na starosti nielen nájdenie novej zmysluplnej aktivity alebo uplatnenia, ale tiež zaradenie človeka späť do normálneho života. To v praxi znamená, že postihnuté ho naučí, ako zvládať bežné situácie alebo mu poradí, aké pomôcky používať, aby kompenzoval svoj handicap.
Stále však existuje aj celý rad obetí mozgovej mŕtvice, ktorý bol aj po liečbe a rehabilitácii bohužiaľ nútený vzdať sa svojho doterajšieho spôsobu života a odísť zo zamestnania. Najväčším problémom týchto osôb môže byť ich zlý psychický stav vyplývajúci z neradostnej situácie, do ktorej sa dostali. Ako týmto ľuďom môžeme pomôcť?
Prvým krokom by vždy mala byť návšteva odborníka, v tomto prípade psychológa, ktorý pomôže postihnutému aj jeho rodine nájsť smer, ktorým sa teraz vydať. Rovnako prínosný môže byť aj ergoterapeut. Postihnutého by sme nemali nechať sedieť doma, ale naopak mu pomôcť nájsť nové aktivity, ktorým by sa mohol venovať. Za zváženie stojí aj návšteva centier pre osoby s podobným handicapom, kde sa bude môcť porozprávať s inými pacientmi a inšpirovať sa ich príbehmi.

ŠPORT

Šport a celkovo pohyb po mŕtvici je veľmi individuálna záležitosť odvíjajúca sa od zdravotného stavu jedinca. Môžeme si všeobecne povedať, že zdravá dávka pohybu je dôležitá. Aby sme ale predišli ďalším zraneniam alebo iným komplikáciám, je vždy na mieste poradiť sa najskôr s ošetrujúcim lekárom.

Dá sa očakávať, že osoba po cievnej mozgovej príhode bude športovať skôr rekreačne. Je veľmi nepravdepodobné, že ten, kto sa venoval športu na vrcholovej úrovni, sa bude môcť po mŕtvici vrátiť naplno späť. Vhodnými aktivitami tak môžu skôr byť tie ľahko až stredne náročné, ako je plávanie, nordic walking, bicykel, joga alebo tai-či. Dostačujúce sú ale aj obyčajné prechádzky rýchlou chôdzou - najmenej 45 minút 3x do týždňa.
Pacienti, ktorí sa po mŕtvici pravidelne venujú športu (najskôr pod dohľadom odborníka, neskôr sami), sú na tom preukázateľne lepšie po fyzickej, aj psychickej stránke. Siliace svaly pomôžu lepšie kontrolovať a ovládať telo a endorfíny, tzv. hormóny šťastia, ktoré sa pri cvičení vyplavujú do krvi, stoja za lepšou náladou.
Základné pravidla športu po mozgovej mŕtvici:
  • nepreťažujte sa
  • nepreceňujte svoje sily
  • behom tréningu si robte prestávky a po ňom si poriadne odpočiňte
  • behom horúčavy sa športu vyhnite alebo sa presuňte do klimatizovaných priestorov
  • nezabúdajte doplňovať tekutiny

CESTOVANIE

Pokiaľ to stav pacienta dovolí, mŕtvica by sa preňho nemala stať dôvodom vzdať sa cestovania. Pred cestou je ale dôležité prebrať možné riziká s ošetrujúcim lekárom a to hlavne vtedy, keď sa chystá do krajín, kde sa napríklad teploty pohybujú v extrémoch. Dovolenka by mala byť skôr odpočinková, než aktívna a mali by sme sa snažiť, aby všetko prebehlo v maximálnom pokoji.

SEX

Každé ochorenie môže poriadne zamávať s naším súkromným životom. V prípade mozgovej príhody vždy záleží na rozsahu postihnutia mozgu a na tom, aké centrá boli zasiahnuté. Mŕtvica väčšinou nepostihuje schopnosť pohlavného života, môže ale u pacienta vyvolať psychický blok, ktorý stojí za zníženou sexuálnou túžbou. So svojimi pocitmi by sa človek nemal zdráhať zveriť svojmu partnerovi, prípadne odborníkovi a hľadať vhodné riešenie. Východiskom potom môžu byť lieky alebo ďalšie pomôcky, ktoré odstránia problém.
Problémy, ktoré sa môžu vyskytovať u žien:
  • znížená citlivosť v oblasti pošvy a klitorisu
  • znížená vlhkosť pošvy
  • problémy dosiahnuť orgazmus
  • sú možné iné nepríjemné pocity v oblasti pošvy a klitorisu
  • strata sexuálnej túžby
Problémy, ktoré sa môžu vyskytnúť u mužov:
  • poruchy alebo strata erekcie
  • znížená citlivosť penisu
  • poruchy nebo strata ejakulácie
  • strata sexuálnej túžby

PLÁNOVANIE TEHOTENSTVA

Plánované materstvo po cievnej mozgovej príhode je možné, bude ale pre matku riskantné. Pacientka by rozhodne nemala rozhodnutie učiniť sama a mala by sa vopred poradiť s gynekológom aj s neurológom, ktorí ju pošlú na príslušné vyšetrenia. Tehotenstvo je rizikové pre ženy, ktoré prekonali mŕtvicu, ale aj pre tie, ktoré postihla len TIA („malá mŕtvica“).

STAROSTLIVOSŤ O ČLOVEKA PO MŔTVICI

Jednou z najdôležitejších vecí po mozgovej príhode je včasná rehabilitácia. Čím skôr s ňou začneme, tým skôr sa lekárom podarí obnoviť niektoré poškodené funkcie a i zdanlivo ochrnutý človek sa môže znovu naučiť chodiť. Rehabilitácia by ale mala pokračovať aj niekoľko mesiacov (niekedy dokonca rokov) po opustení nemocničného zariadenia. Pacient môže pokračovať sám alebo napríklad využiť niektorý špecializovaný program.
Pre úplne nehybného človeka sa ponúka možnosť zostať v domácej starostlivosti alebo vyhľadať špecializované zariadenie, kde sa oň personál môže starať 24 hodín denne. Tieto domovy ale v súčasnej dobe bojujú s nedostatkom voľných kapacít, a tak zostáva často na rodine postihnutého zaistiť mu starostlivosť. S tým môžu príbuzným pomôcť aj odborní ošetrovatelia, ktorí dochádzajú k nim domov. Podobné služby sú z veľkej časti hradené poisťovňou a prevádzkujú ich agentúry domácej starostlivosti (tzv. home care), ktoré môžu byť štátne, súkromné alebo cirkevné.
Nielen človek postihnutý mŕtvicou, ale aj jeho najbližšie okolie (partner, deti apod.) sa musia naučiť s postihnutím žiť. Je preto dôležité, aby si i ten, kto sa o pacienta stará, našiel čas sám na seba a venoval sa svojím aktivitám. Starostlivosť o chorého môže byť v mnohých prípadoch veľmi vyčerpávajúca niesť so s sebou mnoho negatívnych emócií ako smútok, vyčerpanie, bezradnosť, ale aj zlosť.
Pokiaľ sa dostaneme do role opatrovníka, mali by sme sa naučiť povedať si o pomoc a nesnažiť sa všetko zvládnuť sami. Ľudia nám často pomôžu ochotnejšie, ako by sme čakali. Je potrebné naďalej vyhľadávať pekné zážitky a pokračovať v živote, neuzavrieť sa do seba a dbať o svoje zdravie. Len vyrovnaný a spokojný človek bude mať dostatok energie na to, aby ju mohol venovať aj niekomu ďalšiemu. Ďalším uľahčením v podobnej situácii je nájsť niekoho, kto nás vypočuje. Nemusí sa jednať len o blízkych priateľov, pochopenie a užitočné rady nájdeme u ľudí, ktorí bojujú s rovnaným problémom a v neposlednom rade u psychológa.
Pripravené pomôcť sú aj rôzne združenia alebo neziskové organizácie najrôznejších zameraní. Sú často pripravené poskytnúť rady nielen v oblasti starostlivosti, ale tiež právnych postupov – na aké dávky má pacient nárok, kde a kedy si o ne môže zažiadať, ako vyplniť formuláre a podobne.